Saturday, September 4, 2010

آیات جنایی قران

 
 

Sent to you by گریلا via Google Reader:

 
 

via Roshangar's blog on 9/3/10

سوره توبه آیه 123

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ قَاتِلُواْ الَّذِينَ يَلُونَكُم مِّنَ الْكُفَّارِ وَلِيَجِدُواْ فِيكُمْ غِلْظَةً وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ.

ای کسانیکه ایمان آورده اید، کافرانی که نزد شمایند را بکشید! تا در شما درشتی و شدت را بیابند. و بدانید که خداوند با پرهیزکاران است!  

 

سوره محمد آيه 4

فَإِذا لَقِيتُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقَابِ حَتَّى إِذَا أَثْخَنتُمُوهُمْ فَشُدُّوا الْوَثَاقَ فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَإِمَّا فِدَاء حَتَّى تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزَارَهَا ذَلِكَ وَلَوْ يَشَاء اللَّهُ لَانتَصَرَ مِنْهُمْ وَلَكِن لِّيَبْلُوَ بَعْضَكُم بِبَعْضٍ وَالَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَلَن يُضِلَّ أَعْمَالَهُمْ.

چون با کافران روبرو شديد، گردنشان را بزنید. و چون آنها را سخت فرو فکنديد، اسيرشان کنيد و سخت ببنديد. آنگاه يا به منت آزاد کنيد یا به فدیه. تا آنگاه که جنگ به پايان آيد. و اين است حکم خدا. و اگر خدا ميخواست از آنان انتقام ميگرفت، ولی خواست تا شمارا به یکدیگر بیازماید. و آنان که در راه خدا کشته شده اند اعمالشان را باطل نميکند.   .

سوره انفال آیه 39 صفحه 182

وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّى لاَ تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ الدِّينُ كُلُّهُ لِلّه فَإِنِ انتَهَوْاْ فَإِنَّ اللّهَ بِمَا يَعْمَلُونَ بَصِيرٌ .

با آنان نبرد کنيد تا ديگر فتنه ای نباشد و دين همه دين خدا گردد پس اگر باز ايستادند ، خدا کردارشان را می بيند.

سوره احزاب آیه 61 صفحه 427

مَلْعُونِينَ أَيْنَمَا ثُقِفُوا أُخِذُوا وَقُتِّلُوا تَقْتِيلًا.

اینان لعنت شدگانند. هرجا یافته شوند باید دستگیر گردندو به سختی کشته شوند.     ...

سوره مائده آیه 33

إِنَّمَا جَزَاء الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الأَرْضِ فَسَادًا أَن يُقَتَّلُواْ أَوْ يُصَلَّبُواْ أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُم مِّنْ خِلافٍ أَوْ يُنفَوْاْ مِنَ الأَرْضِ ذَلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيَا وَلَهُمْ فِي الآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ.

سزاى كسانى كه با [دوستداران] خدا و پيامبر او مى‏جنگند و در زمين به فساد مى‏كوشند جز اين نيست كه كشته شوند يا بر دار آويخته گردند يا دست و پايشان در خلاف جهت‏ يكديگر بريده شود يا از آن سرزمين تبعيد گردند اين رسوايى آنان در دنياست و در آخرت عذابى بزرگ خواهند داشت.    

سوره مائده آیه 38

 وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُواْ أَيْدِيَهُمَا جَزَاء بِمَا كَسَبَا نَكَالاً مِّنَ اللّهِ وَاللّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ.

و مرد و زن دزد را به سزاى آنچه كرده‏اند دستشان را به عنوان كيفرى از جانب خدا ببريد و خداوند توانا و حكيم است.    

 

سوره التوبه آیه 28 صفحه 192

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ فَلاَ يَقْرَبُواْ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ بَعْدَ عَامِهِمْ هَـذَا وَإِنْ خِفْتُمْ عَيْلَةً فَسَوْفَ يُغْنِيكُمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ إِن شَاء إِنَّ اللّهَ عَلِيمٌ حَكِيمٌ.

ای کسانی که ایمان آورده اید، مشرکان نجسند و از سال بعد نباید به مسجد الحرام نزدیک شوند، و اگر از بینوایی میترسید، خدا اگر بخواهد به فضل خوش بی نیازتان خواهد کرد. زیرا خدا دانا و حکیم است.

سوره التوبه آیه 29 صفحه 192

قَاتِلُواْ الَّذِينَ لاَ يُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَلاَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَلاَ يُحَرِّمُونَ مَا حَرَّمَ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَلاَ يَدِينُونَ دِينَ الْحَقِّ مِنَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ حَتَّى يُعْطُواْ الْجِزْيَةَ عَن يَدٍ وَهُمْ صَاغِرُونَ.

کسانی را از اهل کتاب که به خدا و روز قیامت ایمان نمی آورند و چیزهایی را که خدا و پیامبرش حرام کرده است بر خود حرام نمیکنند و دین حق را نمیپذیرند بکشید، تا آنگاه که به دست خود در عین مذلت جزیه بدهند.     ...

سوره النساء (زنان) آیه 89 صفحه 93

وَدُّواْ لَوْ تَكْفُرُونَ كَمَا كَفَرُواْ فَتَكُونُونَ سَوَاء فَلاَ تَتَّخِذُواْ مِنْهُمْ أَوْلِيَاء حَتَّىَ يُهَاجِرُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ فَإِن تَوَلَّوْاْ فَخُذُوهُمْ وَاقْتُلُوهُمْ حَيْثُ وَجَدتَّمُوهُمْ وَلاَ تَتَّخِذُواْ مِنْهُمْ وَلِيًّا وَلاَ نَصِيرًا.

دوست دارند همچنان که خود به راه کفر میروند شما نیز کافر شوید تا برابر گردید. پس با هیچ یک از آنان دوستی مکنید تا آنگاه که در راه خدا مهاجرت کنند. و اگر سر باز زدند در هرجا که آنها را بیابید بگیرید و بکشید و هیچ یک از آنها را به دوستی و یاری برمگزینید.   ...

  سوره الانفال (غنایم جنگی) آیه 12 صفحه 179

إِذْ يُوحِي رَبُّكَ إِلَى الْمَلآئِكَةِ أَنِّي مَعَكُمْ فَثَبِّتُواْ الَّذِينَ آمَنُواْ سَأُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُواْ الرَّعْبَ فَاضْرِبُواْ فَوْقَ الأَعْنَاقِ وَاضْرِبُواْ مِنْهُمْ كُلَّ بَنَانٍ.

و آنگاه را که پروردگارت به فرشتگان وحی کرد: من با شمایم. شما مومنان را به پایداری وادارید. من در دلهای کافران بیم خواهم افکند. بر گردنهایشان بزنید و انگشتانشان را قطع کنید.

 سورهُ توبه آیه 5 صفحه 188

فَإِذَا انسَلَخَ الأَشْهُرُ الْحُرُمُ فَاقْتُلُواْ الْمُشْرِكِينَ حَيْثُ وَجَدتُّمُوهُمْ وَخُذُوهُمْ وَاحْصُرُوهُمْ وَاقْعُدُواْ لَهُمْ كُلَّ مَرْصَدٍ فَإِن تَابُواْ وَأَقَامُواْ الصَّلاَةَ وَآتَوُاْ الزَّكَاةَ فَخَلُّواْ سَبِيلَهُمْ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ.

پس چون ماههاي حرام به سر آمد  آنگاه مشركان را هر جا يافتيد به قتل رسانيد. و آنها را دستگير و محاصره كنيد . و هر سو در كمين آنها باشيد. چنانچه توبه كردند و نماز به پاي داشتند و زكات دادند پس از آنها دست بداريد. كه خدا آمرزنده و مهربان است.  

 سوره توبه آیه 12 صفحه 189

وَإِن نَّكَثُواْ أَيْمَانَهُم مِّن بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَطَعَنُواْ فِي دِينِكُمْ فَقَاتِلُواْ أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لاَ أَيْمَانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنتَهُونَ.

اگر پس از بستن پیمان، سوگند خود شکستند و در دین شما طعن زدند، با پیشوایان کفر قتال کنید که ایشان را رسم سوگند نگه داشتن نیست، باشد که از کردار خود باز ایستند. ...

 سوره ماده گوساله(بقره) آیه 191 صفحه 31

وَاقْتُلُوهُمْ حَيْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ وَأَخْرِجُوهُم مِّنْ حَيْثُ أَخْرَجُوكُمْ وَالْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ وَلاَ تُقَاتِلُوهُمْ عِندَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ حَتَّى يُقَاتِلُوكُمْ فِيهِ فَإِن قَاتَلُوكُمْ فَاقْتُلُوهُمْ كَذَلِكَ جَزَاء الْكَافِرِينَ.

هرجا که آنها را بیابید بکشید و از آنجا که شما را رانده اند، برانیدشان، که فتنه از قتل بدتر است. و در مسجد الحرام با آنها مجنگید مگر آنکه با شما بجنگند. و چون با شما جنگیدند بکشیدشان که  این است پاداش کافران.

Permalink | Leave a comment  »


 
 

Things you can do from here:

 
 

آنها از مردگان هم می ترسند

جانفدای گرانقدر رفیق و همرزم معلم مبارز فرزاد کمانگر وصیت کرده بود که اعضای بدنش را به کودکان سرزمینش اهدا نمایند اما سپاهیان جهل و جنون او را زیر سیمان مدفون کردند و حتی بازهم جنازه اش را به اسارت گرفتند.

 
 

Sent to you by گریلا via Google Reader:

 
 

via دێولان نيوز by dewlan-news on 9/2/10

پس از گذشت ۱۱۳ روز از اعدام های ۱۹ اردبیهشت خانواده‌های فرزاد کمانگر، شیرین علم هولی، علی حیدریان، فرهاد وکیلی و مهدی اسلامیان، هنوز پیکر عزیزانشان را به آنها تحویل نداده اند .

با خانواده اعدام شدگان ۱۹ اردبیهشت ـ فرزاد کمانگر، شیرین علم هولی، علی حیدریان، فرهاد وکیلی و مهدی اسلامیان ـ در شرایطی به گفتگو نشسته ایم، که پس از گذشت ۱۱۳ روز از اعدام ها، هنوز پیکر عزیزانشان را به آنها تحویل نداده اند. تعدادی از آنها از مصاحبه با رسانه ها منع شده اند و آن دسته هم که حاضر به گفتگو هستند، می گویند تلاشهایشان جهت "تحویل پیکرهای جانباختگان بی نتیجه مانده است .

حامیان حقوق بشر و فعالان سیاسی کرد نیز می گویند خودداری از تحویل دادن پیکر اعدام شدگان سیاسی در کردستان، پدیده ی تازه ای نیست و از همان سالهای اول انقلاب، مسئولان حکومتی عمدتا هیچ پیکری را به خانواده ها تحویل نداده اند .

پیکرها در قلب آنانیست که گریستند

نزدیک به چهار ماه پیش، بامداد روز ۱۹ اردیبهشت، پنج زندانی سیاسی و عقیدتی که چهار تن از آنها کرد بودند، در زندان اوین تهران مخفیانه و بدون اطلاع وکلا و خانواده هایشان اعدام شدند. تنها دو روز پس ازآن هم خانواده هایشان تهدید شدند که حق برگزاری هیچ گونه مراسم ختمی برای عزیزان خود ندارند. اکنون پس از گذشت ۱۱۳ روز از این اعدامها نه تنها خانواده ها همچنان از حق برگزاری مراسم ختم محروم اند، بلکه از پیکر ها هم خبری نیست و از مصاحبه با رسانه ها هم منع شده اند .

هیوا هژیر، همسر فرهاد وکیلی، یکی از اعدام شدگان ۱۹ اردیبهشت، در شرایطی به آخرین پیگیری های خانواده در ارتباط با سرنوشت پیکر همسرش می پردازدکه بغض گلویش را گرفته و به سختی می تواند صحبت کند. او با اشاره به این که از حدود سه ماه قبل دنبال پیکر همسرش را نگرفته است، به "روز" می گوید: "آنها پیکر ها را تحویل نمی دهند. آخرین بار سه ماه قبل برای تحویل پیکر ها اقدام کردیم، اما مسئولان از تحویل اجساد خود داری می کنند. یا می گویند مشکل امنیتی دارد، یا می گویند خودمان بعدا بهتان می گوییم محل دفن پیکر ها کجاست ."

همسر فرهاد وکیلی، می افزاید: "هیچ کس جوابگو نیست، هر اداره و نهادی مسئولیت پیکرها را به اداره و نهادی دیگر ارجاع می دهد. آنها تصیم ندارند پیکر ها را تحویل بدهند ."

خانم هژیر، در ادامه با ابراز تاسف از برخورد مسئولان امنیتی و قضایی و با اشاره به بازتاب جهانی اعدام زندانیان سیاسی ۱۹ اردیبهشت، می گوید: "آنها با این کار حتی شخصیت بازماندگان را نیز می شکنند. اما چه فرقی می کند؛ دنیا برای آنها عزا گرفت. اصلا پیکرها را تحویل ندهند، پیکر آنها در قلب آنانیست که خانواده ها را حامی بودند و درسوگ این عزیزان گریستند و شریک شدند ."

همسر این اعدام شده کرد در پایان می گوید: "ما دیگر برای دریافت پیکر ها به هیچ نهادی مراجعه نمی کنیم. پیکرها را به خدا سپرده ایم. آنها هرگز پیکرها را تحویل نمی دهند، اصلا مگر این همه سال پیکر خانواده زندانیان سیاسی را به خانواده هایشان تحویل داده اند؟ آنها حتی از مردگان هم می ترسند ."

خودداری مسئولان حکومتی از استراد پیکر اعدام شدگان ۱۹ اردیبهشت در شرایطی است که بر اساس گزارش منابع خبری، در خرداد ماه استاندار کردستان طی ملاقاتی با خانواده برخی از اعدام شدگان گفته بود: "اعدام‌شدگان در محلی که هم اکنون به دلیل شرایط امنیتی قادر به افشای آن نیستیم دفن شده‌اند و پس از گذشت زمان و مساعد بودن اوضاع مسئولین مربوطه محل دفن ایشان را به شما اطلاع خواهیم داد ."

اعدام این پنج زندانی سیاسی، با واکنش شدید افکار عمومی و نهاد های بین المللی مدافع حقوق بشر روبرو شد و تا هفته ها موضوع اول رسانه ها بود .

در اعتراض به اجرای حکم پنج زندانی سیاسی در ایران، شماری از ایرانیان خارج از کشور در مقابل سفارتخانه های جمهوری اسلامی اقدام به برگزاری تجمع های اعتراضی نمودند. ایرانیان در آلمان، فرانسه، انگلستان و برخی دیگر از کشورها با برپایی تجمع های اعتراضی شروع موج جدید اعدام ها را در ایران محکوم کردند. همزمان با موج شدید محکومیت این اعدام ها از سوی نهاد های مدافع حقوق بشر، ارون رودز، یکی از سخنگویان کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران هم اعلام کرد: "این اعدام‌های مخفیانه را فقط می‌توان کشتار حکومتی تلقی کرد و شاهد دیگری است بر بی‌اعتنایی مطلق و اهانت جمهوری اسلامی به استانداردهای بین‌المللی حقوق بشر .

میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد از رهبران جنبش سبز هم طی بیانیههای جداگانه ای تداوم اعدام زندانیان سیاسی درجمهوری اسلامی را محکوم کردند .

آرزوی بازگشت به سرزمین مادری

نا امیدی همسر فرهاد وکیلی برای تحویل پیکر همسرش در حالیست که برخی دیگر از خانوادهای اعدامیان همچنان به دنبال تحویل گرفتن پیکرها و برگرداندن آنها به سرزمین و دیارشان هستند .

ملائکه علم هولی، از اعضای خانواده شیرین علم هولی، دیگر زندانی سیاسی اعدام شده در بامداد روز ۱۹ اردیبهشت، در مصاحبه با روز از آخرین پیگیری های این خانواده برای تحویل پیکر شیرین می گوید: "خانواده ما به همراه برخی دیگر از خانواده ها در تمام این مدت به دنبال تحویل پیکرها بودیم. آنها رسما گفته اند که پیکرها را تحویل نمی دهند و تاکید کرده اند که خانوادهها پیگیر نباشند. بعد از آنکه از پاسخ گویی مسئولان نا امید شدیم، بر اساس شایعاتی که روزهای اول مبنی بر دفن مخفیانه آنها در بهشت زهرا پخش شد، هفتهها و ماه ها در آن قبرستان دنبال پیکر ها گشتیم. تحقیق کردیم و پرسیدیم، اما نتیجه نداد…پس از پخش شایعه دفن آنها در قبرستان کفار باز هم پیگیری کردیم، اما باز هم تلاشهای ما بی نتیجه ماند. اگر چه خودداری از تحویل پیکر زندنیان سیاسی در ایران امری طبیعی است. با این حال باز ما امیدواریم روزی بیاید که پیکر عزیزانمان را تحویل بگیریم و آنها را به سرزمین مادری بازگردانیم. ما حتی نمی دانیم پیکرها واقعا دفن شده اند یا خیر، هنوز یقین پیدا نکرده ایم که پیکرها در سردخانه مانده یا دفن شده است ."

از این عضو خانواده علم هولی می پرسیم، دلیل خودداری از تحویل پیکرها چیست؟ می گوید: "همانطور که جمهوری اسلامی زندهی این عزیزان راتحمل نکرد و بالاخره آنها را به دار آویخت، طبیعی است که از مرده آنها هم هراس داشته باشد. آنها پیام این عمل خود را از مردم و افکار عمومی دریافت کردند. در کردستان مردم پاسخ خشونت آنها را با اعتصاب و اقدام مدنی دادند. این امر ضربه سختی بود و بر آنها تاثیر گذاشت ."

روز ۲۳ اردیبهشت ماه مردم کردستان در یک اقدام هماهنگ در اعتراض به اعدام زندانیان سیاسی در ایران دست به اعتصاب عمومی زدند و از طریق خوداری از گشایش بازار و نرفتن به ادارات و مدارس مراتب اعتراض خود را به این اعدام ها اعلام کردند .

ملائکه علم هولی اما در پایان با اشاره به ابراز همدردی افکار عمومی با خانواده های داغدار تاکید می کند: "آنچه برای خانوادهها جای خوشحالی است، همنوایی و همدردی جامعه کردستان، مردم ایران و سایر نقاط جهان بود. مرگ با افتخار آنها و این سطح گسترده از حمایت، باعث شده است که کمی دردهایمان کاسته شود و احساس کنیم در این سوگ تنها نیستیم ."

خودداری مقامات جمهوری اسلامی از تحویل پیکر اعدام شدگان در حالیست که پیشتر خلیل بهرامیان، وکیل مدافع مهدی اسلامیان، فرزاد کمانگر و شیرین علم هولی، گفته بود: "قانونا باید پیکر ها به خانواده ها تحویل داده شود. اما با توجه به روند قانون گریزی و قانون شکنی ای که در ماه های اخیر پیش آمده، هر کاری از جمله خودداری از تحویل پیکرها به خانواده ها امکان پذیر است. تحویل پیکرها یک تکلیف قانونی است ."

اعدامی های های بی قبر؛ قبرهای بی نشان

اما قضیه محرومیت خانواده اعدامی های سیاسی از پیکر عزیزانشان در کردستان پدیدهی تازهای نیست، فعالان و حامیان حقوق بشر بر این باروند که این پدیده از سالهای قبل از انقلاب اسلامی در ایران رایج بوده است؛هر چند در دیگر نقاط ایران هم، از جمله در مورد اعدامی های دهه شصت، وضع به همین منوال است .

رحمان جوانمردی، حامی حقوق بشر، که پدر بزرگ و پدرش از جمله اعدامی های سیاسی کردستان در طول سال های گذشته بوده اند، در این ارتباط به سالهای قبل از انقلاب اسلامی بر می گردد و می گوید: "سابقه به گروگان گرفتن اجساد قربانیان به زمان شاه بر می گردد. ۱۳ جسد اعدام شدگان سقز در سال ۲۵ را در محل مشخصی در قبرستان سقز دفن نمودند و زمانی که قبرستان شهر را در سالهای ۱۳۴۷ یا ۱۳۴۸ تخریب نموده و بجای آن شهربانی سقز را ساختند، این جنازه ها نیز هر کدام در اختیار خانواده‌ها قرار گرفته و اینبار در مکانی که خانواده ها میخواستند، آنها را دفن نمودند. جسد اسماعیل شریفزاده و دیگر قربانیان سالهای میانه دهه ۴۰ نیز در مکان خاصی در سنندج دفن شدند، که در این مورد گورکن قبرستان "تایله" در سنندج پرده از ماجرای تدفین مخفیانه این اجساد توسط ساواک برداشت ."

وی از تجربه های خانوادگی خودش در این دوره زمانی می گوید: "پدربزرگ من را شاه در سال ۱۳۲۵ اعدام کرد، شاه اگر چه پیکر او را هرگز تحویل خانواده نداد، اما همان روزهای پس از اعدام به صورت علنی در قبرستان سقز وی را به همراه تعدادی دیگر از اعدامی ها دفن کرد. بیست سال بعد، یعنی حدود سالهای ۱۳۴۷ پدرم بالاخره موفق شد جسد پدربزرگم را به قبرستان روستای خودمان بازگرداند. اما در مورد پیکر پدرم که در سال ۱۳۵۹ اعدام شد، تا کنون اطلاعی در دست نیست. نه مادرم، نه مادر بزرگم و نه ما هیچگاه نفهمیدیم پدرم کجا دفن شده است ."

اما در مورد سالهای بعد از انقلاب، آقای جوانمردی می گوید: "بعد از انقلاب مردم کردستان بر مزار اسماعیل شریفزاده، بنای یادبودی برپا کردند که بعدها توسط عوامل جمهوری اسلامی تخریب گردید. از ابتدای حاکمیت جمهوری اسلامی تا به امروز همواره به اجساد قربانیان حکومت امنیتی در کردستان به دیده گروگان و ابزاری برای تهدید نگریسته شده است. بسیاری از اجساد قربانیان جنگی و اعدامیان کردستان به مناطقی در شهرهایی غیر از محل زادگاه قربانی برده میشدند که عوامل و مقامات جمهوری اسلامی آنها را لعنت آباد مینامیدند. اعدامیهای سنندج از جمله شهلا و نسرین کعبی دو خواهر پرستار، که همزمان با حضور من در زندان دادگاه انقلاب سنندج اعدام شدند، نیز همین سرانجام را داشتند. روز بعد از اعدام فقط لباسهایشان را به خانواده بازگرداندند. مضافا اینکه قبرستان هایی در کردستان هست بدون نام و نشان که بعدها تعدادی از آنها در حین خاک برداری در سنندج کشف شد ."

به گفته ی این حامی حقوق بشر کرد: "بسیاری از جسدهای اعدامی و کشته شده ها در درگیریهای نظامی نیز دچار سرنوشتی مشابه شدند. به ندرت خانواده ای توانسته پیکر عزیز خود را تحویل بگیرد. مادران زیادی در کردستان تا واپسن دقایق عمر در امید دیدار مجددا فرزند خویش بودند. بسیاری از اجساد قربانیان جنگی و اعدامیان کردستان به مناطقی در شهرهایی غیر از محل زادگاه قربانی برده میشدند که عوامل و مقامات جمهوری اسلامی مکان دفن آنها را لعنت آباد می نامیدند ."

بنا به گزارش سال ۱۹۹۱ عفو بین الملل از سال ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۱، ۵۰۰۰۰کرد کشته و از سال ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۱، ۱۰۵ نفر اعدام شده اند .

تهیه و تنظیم: کاوه قریشی


 
 

Things you can do from here:

 
 

سی و یکمین سالگرد کشتار قارنا و قلاتان

اگر اسرائیل قانا را قتل عام کرد.
جمهوری اسلای نیز قارنا را قتل عام کرد.
دو حکومت دینی سامی بسیار خطرناک برای زمین.
http://fa.wikipedia.org/wiki/قارنا
http://fa.wikipedia.org/wiki/قانا

 
 

Sent to you by گریلا via Google Reader:

 
 


پس از اعلام جهاد خمینی علیه ‌ملت کرد در 28 مرداد سال 1358، خلق کرد با قتل عامهایی وحشیانه ‌روبرو گردید.سی‌و‌یک سال قبل و در چنین روزی در روستای قارنا کشتاری انجام شد که ‌برای همیشه‌ در تاریخ خواهد ماند.
در 28 مرداد ماه‌ سال 1358 خمینی رهبر جمهوری اسلامی در پاسخ به ‌مطالبات بر حق ملت کرد، علیه ‌آنان اعلام جهاد کرد . پس از اعلام این فرمان قتل عام در شرق کردستان آغاز گردید.
در روز 11 شهریور سال 1358 مصادف با دوم سپتامبر 1979 روستای قارنا واقع در 5 کیلومتری شهر نقده‌ مورد حمله ‌نیروهای حکومتی قرار گرفت. در این روز 49 نفر از ساکنان این روستا قتل عام شدند.
پس از کشتار جمعی قارنا روستاهای بسیاری در کردستان مورد حمله ‌نیروهای وابسته‌ به ‌جمهوری اسلامی قرار گرفتند که ‌در این حملات صدها تن از روستائیان بیگناه ‌و بی دفاع قتل عام شدند.
از جمله‌ روستاهایی که‌ مورد حمله ‌و قتل عام قرار گرفتند عبارتند از : قارنا، قلاتان، صوفیان، سه‌وزی، ایندرقاش، حلبێ، کویکان، کریزه‌شکاک، چقل مصطفی، خلیفلیان، گورخانه‌، دیلان چرخ، وسوکند، قره‌گول، دێمه‌سور، جافرآباد، مرجان آوێ، بایزاوێ، جبریل آوێ، گونده‌وێله‌، دوآوان، کوره خانه‌ی ساروقامیش، هه‌ڵه‌قووش، و گێجه .
بطور کلی در فاصله ‌سالهای 1979 تا 1982 و در حدود 4 سال حداقل 14 مورد قتل عام و کشتار دسته‌ جمعی توسط نیروهای نظامی و سپاه‌ پاسداران ایران در روستاهای کردستان ‌انجام گرفت . در این کشتارها صدها تن از روستائیان بیگناه‌ به ‌قتل رسیدند که‌ تاکنون اسامی 242 نفر از آنان ثبت گردیده ‌است.
گفتنی است که‌ 105 تن از این 242 نفر از اهالی روستاهای نقده‌ بوده‌اند. منطقه‌ نقده ‌هم از نظر تعداد کشتارها و هم از نظر تعداد قربانیان یکی از نقاطی بود که ‌بیشترین آسیبها را دید. در منطقه‌ی مهاباد 72 نفر در کشتارهای جمعی به ‌قتل رسیدند و بقیه ‌کشتارها در مناطق شنو، پیرانشار، بوکان، و اورمیه‌ روی داده ‌است


 
 

Things you can do from here:

 
 

Sunday, August 29, 2010

خه‌باتی جه‌ماوه‌ر له‌ دژی كۆماری ئیسلامی،له‌ ژێر كونتڕۆڵی ریفورمخوازه‌كان ها...

 
 

Sent to you by گریلا via Google Reader:

 
 

via (title unknown) by werash on 8/29/10

ئیبراهیم عه‌لیزاده‌ سكرتێری‌ كۆمه‌ڵه‌ له‌باره‌ی‌ دوایین كۆنگره‌ی‌ حیزبه‌كه‌یانه‌وه‌ بۆ هاوڵاتی‌

ئیبراهیم عه‌لیزاده‌ سكرتێری‌ كۆمه‌ڵه‌ ده‌ڵێت، كه‌ له‌دوایین كۆنگره‌دا گۆڕانكارییان له‌ ستراتیژ‌و به‌رنامه‌ی‌ حیزبه‌كه‌یان نه‌كردووه‌، جه‌ختیش له‌وه‌ده‌كاته‌وه‌ ئه‌وان له‌داواكردنی‌ مافی‌ چاره‌نووس بۆ كورد پێداده‌گرن، له‌گه‌ڵ ئه‌وه‌شدا ئاماژه‌ به‌وه‌ده‌دات، مانه‌وه‌ی‌ كورد له‌چوارچێوه‌ی‌ ئێراندا له‌به‌رژه‌وه‌ندی‌ گه‌لی‌ كورددایه‌.

هاوڵاتی‌: ‌وه‌ك له‌په‌یامێكدا راتانگه‌یاندوه‌، كه‌ له‌ چه‌ند رۆژی‌ رابردوودا، كۆنگره‌ی‌ چوارده‌مینی‌ كۆمه‌ڵه‌تان به‌ست، ئایا كۆنگره‌ هیچ ئاڵۆگۆریكی‌ به‌ سه‌ر سیاسه‌ت‌و به‌رنامه‌ی‌ كۆمه‌ڵه‌دا هێناوه‌؟

ئیبراهیم عه‌لیزاده‌: كۆنگره‌ ئاڵوگۆڕێكی له‌ ستراتیژ‌و به‌رنامه‌ی كومه‌ڵه‌دا پێكنه‌هێنا، به‌ڵام كۆمه‌ڵێك باسی سیاسی گرنگی تێدا هاته‌گۆڕێ، كه‌ تاڕاده‌یه‌ك له‌ راگه‌یاندنی كۆتاییدا ره‌نگی داوه‌ته‌وه‌‌و به‌مزووانه‌ش له‌ چوارچێوه‌ی راپۆرتی سیاسی كۆمیته‌ی ناوه‌ندیدا بڵاو ده‌بێته‌وه‌. ئه‌م باسانه‌ش په‌یوه‌ندیان به‌ هه‌ل‌و مه‌رجی سیاسی ئێستای ئێران‌و كوردستان‌و رووداوه‌كانی یه‌ك ساڵی رابردووی ئێرانه‌وه‌ بوو. كاری ئه‌ساسی كۆنگره‌ داڕشتنی سیاسه‌ت‌و تاكتیكی ده‌وره‌ی داهاتوومان بوو به‌رامبه‌ر به‌م هه‌ل‌و مه‌رجه‌ نوێیه‌، كه‌ له‌ ئێراندا هاتووه‌ته‌ كایه‌وه‌.

هاوڵاتی‌: له‌راگه‌یاندنه‌كه‌دا هاتووه‌، كۆنگره‌ به‌سرودی‌ ئه‌نته‌رناسیۆناڵ ده‌ستی‌ پێكرد، دیاره‌ ئه‌مه‌ش ئاماژه‌یه‌ بۆ ئه‌وه‌ی‌ كه‌ كۆمه‌ڵه‌ ‌وه‌ك رێكخراوێكی‌ كۆمۆنیستی‌ ده‌مێنێته‌وه‌و به‌رده‌وام ده‌بێت، ئه‌مه‌ له‌كاتێكدایه‌ جیهان له‌به‌رژه‌وه‌ندی‌ فكری‌ سوسیالیستی‌ كۆمۆنیستی‌ له‌ئاڵۆگۆردا نییه‌و بڕوابوون به‌ كۆمۆنیست بوون، تاڕاده‌یه‌كی‌ زۆر كه‌مبوونه‌ته‌وه‌؟

ئیبراهیم عه‌لیزاده‌: ئایا مانای ئه‌وه‌ی كه‌ جیهان له‌ به‌رژه‌وه‌ندی فكری سۆسیالیستی دا له‌ ئاڵوگۆڕدا نییه‌ مانای‌ ئه‌وه‌یه‌، كه‌ زۆربه‌ی دانیشتوانی ئه‌و جیهانه‌ به‌م هه‌لومه‌رجه‌ی كه‌ تێیدا ده‌ژین رازین؟ ئه‌گه‌ر‌وانییه‌ به‌دیل بۆ ئاڵوگۆڕ له‌ ژیانی كۆمه‌ڵگای به‌شه‌ریدا چییه‌؟ بۆ ده‌رباز بوون له‌و نه‌هامه‌تییانه‌ی كه‌ نیزامی سه‌رمایه‌داری بووه‌ته‌ هۆكاری مانه‌وه‌یان، چ به‌دیلێك له‌ لایه‌ن كام له‌ ره‌وته‌ سیاسی‌و كۆمه‌ڵایه‌تێه‌كانی سه‌رده‌می ئێمه‌ هاتۆته‌ گۆڕێ‌؟ ئایا بۆ نموونه‌ سۆسیال دێمۆكراته‌كان رێگایه‌كی جیاواز له‌وه‌ی كه‌ ئێستا به‌ڕێوه‌ ده‌چێ‌ له‌ به‌رده‌م به‌شه‌ردا داده‌نێن؟ خۆ ده‌بینین هه‌مویان به‌رنامه‌كانی له‌ رووی ده‌ستی باڵی راستی سه‌رمایه‌داری جیهانی كۆپی ده‌كه‌ن . ئایا ئیسلامیه‌كان به‌ توندڕه‌و میانه‌ڕه‌ویشیانه‌وه‌ كلیلی ده‌رگای رزگاری به‌شه‌ریان به‌ ده‌سته‌وه‌یه‌؟ كۆماری ئیسلامی؟ سودان؟ ئه‌فغانستان؟ ناسیونالیسته‌كانی ناو بزوتنه‌وه‌ نه‌ته‌وایه‌تییه‌كان هه‌یانه‌؟ ئایا ته‌نانه‌ت ئۆپۆزسیونی لیبرال له‌‌وڵاتانی جۆراجۆر پرۆژه‌یه‌كی جیاوازییان هه‌یه‌ بۆ به‌ڕێوه‌بردنی ئابوری ‌وڵاته‌كانیان، غه‌یری ئه‌وه‌ی لیبراله‌كان به‌ كرده‌یی به‌ڕێوه‌ی ده‌به‌ن؟‌وه‌ڵامی هه‌موو ئه‌و پرسارانه‌ روونه‌.هه‌روه‌ها ئایا كاتێك هاوسه‌نگی هێز له‌ شوێنێك یا له‌ هه‌موو جیهان له‌ به‌رژه‌وه‌ندی ئیمه‌دا نه‌بوو ده‌بێ‌ به‌رانبه‌ر به‌ ئه‌مری ‌واقع سه‌ر دانه‌وێنین یان ده‌بێ‌ هه‌وڵبده‌ین رێگا بۆ گۆڕینی ئه‌و ‌واقیعه‌ بدۆزینه‌وه‌؟ گۆڕانكارییه‌كانی ژیانی به‌شه‌ر هه‌ر له‌ سه‌ره‌تاوه‌ تا ئێستا ئه‌و كه‌سانه‌ كردویانه‌ كه‌ ته‌سلیمی ‌وه‌زعی مه‌وجود نه‌بون. فه‌رموو هه‌ر ئێستا بڕوانه‌ هه‌ل‌و مه‌رجی قه‌یراناوی سیاسی‌و ئابووری ‌وڵاتانێك ‌وه‌كو یۆنان، ئیتاڵیا، ئیسپانیا، فه‌ره‌نسا، بزانه‌ له‌گه‌ڵ‌ قه‌یرانه‌كانیان چۆن هه‌ڵسوكه‌وت ده‌كه‌ن. سیاسه‌تێكی ئابووری كه‌ گرتویانه‌ته‌ به‌ر قوڵایی ژیانی چینی كرێكارو خه‌ڵكی هه‌ژار‌و كه‌م داهاتی كردۆته‌ ئامانج. كۆبوونه‌وه‌ی ‌وڵاتانی گروپی 8‌و گروپی 20 كه‌ ئه‌مساڵ‌ له‌ كه‌نه‌دا به‌ڕێوه‌چوو چ رێگا چاره‌یه‌كی له‌ به‌رده‌م قه‌یران‌و له‌ به‌رده‌م هه‌لومه‌رجێكی دژواری ژیان كه‌ به‌ بۆنه‌ی ئه‌م قه‌یرانه‌وه‌ خولقاوه‌ داناوه‌. ئه‌وه‌ ‌وه‌زعه‌كه‌یه‌ له‌‌وڵاتانی پیشكه‌وتوو، له‌‌وڵاتانی دواكه‌وتوو ژیان بۆ زۆربه‌ی هه‌ره‌زۆری خه‌ڵك هه‌موی هه‌ر كاره‌ساته‌، به‌ڵایه‌ك كه‌ سه‌رمایه‌داری خه‌ریكه‌ به‌ سه‌ر ژینگه‌ی ئینسانی دێنێ، نیزامی سه‌رمایه‌داری چ رێگا چاره‌یه‌كی بۆی هه‌یه‌؟ ئاشكرایه‌ كه‌ ده‌وڵه‌تانی سه‌رمایه‌داری ناتوانن ئه‌و ئه‌زمه‌یه‌ به‌ بێ كاردانه‌وه‌ی سیاسی تێپه‌ڕ بكه‌ن‌و ئه‌و كاردانه‌وه‌یه‌ بێگومان له‌ ساڵحی ده‌وڵه‌ته‌كان نابێ‌. هه‌ل‌و مه‌رجی عه‌ینی بۆ شۆڕشی سوسیالیستی له‌ زۆربه‌ی ‌وڵاتانی سه‌رمایه‌داری ئاماده‌یه‌. به‌ڵام هه‌ل‌و مه‌رجی زیهنی ئاماده‌ نییه‌. چینی كرێكار له‌ رووی هۆشیاری سیاسیه‌وه‌، له‌ رووی رێكخستنه‌وه‌ هێشتا ئه‌و ئاماده‌ییه‌ی بۆ شۆڕشی سوسیالیستی تێدا پێك نه‌هاتووه‌، كه‌‌وایه‌ گه‌لێك ئاساییه‌ كه‌ ئێمه‌ ستراتیژی سیاسی خۆمان له‌سه‌ر ئه‌ساسی هه‌وڵدان بۆ پێكهێنانی ئه‌و ئاماده‌ییه‌ دابمه‌زرێنین.

ئاڵوگۆڕه‌كانی ئه‌مرۆی جیهان، نه‌ك هه‌ر ئێمه‌ به‌ره‌و دووركه‌وتنه‌وه‌ له‌و رێگه‌یه‌ نابات به‌ڵكوو به‌ پێچه‌وانه‌ توندوتۆڵتر به‌م رێبازه‌‌وه‌ گرێمان ده‌دات. ئه‌وه‌ راسته‌ كه‌ ئێستا هاوسه‌نگی هێز له‌ ئاستی جیهانیدا‌و له‌ ئاستی ناوچه‌یی ئێرانیدا له‌ به‌رژه‌وه‌ندی ئه‌و ره‌وته‌ دا نییه‌، به‌ڵام ئه‌و هاوسه‌نگییه‌ ده‌گۆڕێ، ده‌توانێت بگۆردرێت.

هاوڵاتی‌: له‌به‌شێكی‌ تری‌ راگه‌یاندنه‌كه‌تاندا له‌مه‌ڕ ‌وه‌زعی‌ ئێستا ئێران ده‌ڵێن ریفۆرم خوازه‌كانی حكومه‌تی‌و لیبڕاڵه‌كانی سكۆلار،‌وه‌كو هێزی زه‌خیره‌ی بورژوازی ئێران بۆ كونتڕۆڵكردنی هه‌ر حه‌ره‌كه‌تێكی رادیكاڵ له‌ كه‌میندا ده‌بن. ئه‌وان هه‌وڵده‌ده‌ن به‌ ترساندنی خه‌ڵك له‌ شۆڕش له‌ ناو توێژه‌كانی محافزه‌كاری كۆمه‌ڵگادا بۆ خۆیان هێز كۆبكه‌نه‌وه‌، ئایا مه‌به‌ست له‌م بۆ چوونه‌تان ره‌تكردنه‌وه‌ی‌ ئه‌و هه‌وڵانه‌یه‌، كه‌ ئیستا له‌ناو ئێراندا به‌ناوی‌ ئیسلاحیه‌كانه‌وه‌ ده‌ناسرێنه‌وه‌،‌واته‌ ئێوه‌ یان شۆڕشی‌ سۆسیالیستیتان ئه‌وێت، یان به‌هیچ گۆڕانكارییه‌كی‌ تر رازی‌ نابن؟

ئیبراهیم عه‌لیزاده‌: پێویسته‌ ئه‌وه‌ بزانین ئه‌و حه‌ره‌كه‌ته‌ی كه‌ ئه‌مڕۆ له‌ دژی كۆماری ئیسلامی له‌ ئارادایه‌‌و له‌ مانگی گوڵانی ساڵی رابوردوه‌وه‌ ده‌ستی پێكرد، ته‌نیا ماوه‌یه‌كی كورت له‌ژێر كۆنترۆڵی ریفورمخوازانی ناوخۆی رژێمی ئیسلامی دا مایه‌وه‌‌و زۆر زوو له‌ چوارچێوه‌ی دروشم‌و داخوازی ئه‌وان تێپه‌ڕ بوو. ئامانجی ئه‌وان چاكسازی له‌ رژێمی ئیسلامی دایه‌، له‌ڕێگه‌ی یاسای بنه‌ڕه‌تی ئێستای ئێراندا، ئه‌وان ده‌یانه‌وێ‌ رژێمی كۆماری ئیسلامی له‌ قه‌یران ده‌رباز بكه‌ن، به‌ڵام ئامانجی زۆربه‌ی ئه‌و خه‌ڵكه‌ی رژابونه‌ سه‌ر شه‌قام رزگاربون له‌ ده‌ست كۆماری ئیسلامیه‌، ئه‌و راستیه‌ به‌ روونی له‌ دروشمه‌كانی جه‌ماوه‌ردا ره‌نگی داوه‌ته‌وه‌. دوای كه‌متر له‌ یه‌ك حه‌وتوو دروشمه‌كانی جه‌ماوه‌ر رووی كرده‌ هه‌موو ده‌زگای ده‌سه‌ڵاتی رژێم‌و له‌ چوارچێوه‌ی چاوه‌ڕوانی‌و ته‌حه‌مولی ریفورمخوازه‌كان تێپه‌ڕ بوو. له‌ ماوه‌ی یه‌ك ساڵی رابوردوودا ریفورمخوازه‌كان كه‌ هه‌م له‌ ژێر فشاری‌ باڵی ده‌سه‌لاتداردا بون‌و هه‌م له‌ رادیكاڵ بونه‌وه‌ی خه‌باتی جه‌ماوه‌ری ده‌ترسان به‌رده‌وام له‌ پاشه‌كشه‌دابون‌و خه‌ڵكیان بۆ هیچ حه‌ره‌كه‌یه‌ك بانگه‌واز نه‌كردوه‌. به‌ڵام خه‌باتی جه‌ماوه‌ر له‌ دژی كۆماری ئیسلامی له‌ ژێر رێبه‌رایه‌تی‌و كونترۆڵی ریفورمخوازه‌كان هاتۆته‌ ده‌رێ‌‌و هیشتا رێبه‌رایه‌تییه‌كی نوێشی په‌یدا نه‌كردووه‌. ئه‌وه‌ خۆی مه‌یدانی ململانێكی نوێی ناو كۆمه‌ڵگای ئێرانه‌. ئێمه‌ ده‌مانه‌وێ‌ هه‌لومه‌رجێكی دیموكراتێك له‌ كۆمه‌ڵگای ئێراندا بێته‌ كایه‌وه‌، كه‌ تێیدا كرێكار ئازاد بێ‌ رێكخراوی جه‌ماوه‌ری خۆی پێكبێنێ‌، یه‌كسانی ژن‌و پیاو دابین بێ‌، ئازادی راده‌ربرینی‌و رێكخراو بون‌و چالاكی سیاسی، به‌بێ‌ هیچ شه‌رت‌و مه‌رجێك دابین بێ‌. ئێمه‌ دڵنیاین له‌وه‌ی كه‌ دابینبونی‌وه‌ها هه‌لومه‌رجێك هه‌نگاو به‌ هه‌نگاو كۆمه‌ڵگای ئێران به‌ره‌و شۆڕشێكی سۆشیالیستی ده‌بات.

هاوڵاتی‌: هه‌ندێك له‌ چاودێران لایان‌وایه‌ ئاماژه‌ سیاسی‌‌و ئابورییه‌كانی‌ ناو ئێران‌و جیهانیش ئه‌وه‌نیشان ده‌ده‌ن، كه‌ ئه‌گه‌ری‌ سه‌رهه‌ڵدانی‌ شۆڕشی‌ سۆسیالیستی‌ دوره‌، ئایا ئێوه‌‌وه‌ك هێزێكی‌ سیاسی‌ بیرتان له‌وه‌ كردۆته‌وه‌ یان به‌رنامه‌یه‌كتان هه‌یه‌، بۆچۆنیه‌تی‌ خه‌باتكردنی‌ دیموكراتیانه‌ له‌ ئێستادا؟

ئیبراهیم عه‌لیزاده‌: ئێمه‌ كه‌ ده‌ڵێن ستراتیژێكی سوسیالیستیمان هه‌یه‌، به‌ مانای ئه‌وه‌یه‌ كه‌ ئه‌و رێبازه‌ی كه‌ گرتوومانه‌ته‌ به‌ر بۆ نزیك كردنه‌وه‌ی كۆمه‌ڵگا له‌ شۆڕشێكی سوسیالیستی پێویسته‌ شێلگیرانه‌ ده‌ست به‌رێت بۆ چاره‌سه‌ركردنی هه‌موو ئه‌و كێشانه‌ی كه‌ چاره‌سه‌ر نه‌كراون‌و رێگرن له‌ سه‌ر حه‌ره‌كه‌ی كۆمه‌ڵگا به‌ره‌و سوشیالیسم. دیكتاتورییه‌ت‌و سه‌ره‌ڕۆیی ده‌سه‌ڵات، یه‌ك له‌وانه‌یه‌. بۆ نموونه‌، به‌ بێ دیفاع له‌ مافی دیاریكردنی چاره‌نووس له‌ كوردستان، به‌بێ‌ هه‌وڵدان بۆ دابینبوونی به‌كرده‌وه‌ی ئه‌و مافه‌، به‌ بێ‌ هه‌وڵدان بۆ پێكهاتنی هه‌ل‌و مه‌رجێكی دیموكراتیك له‌ كۆمه‌ڵگادا، كه‌ تێیدا جه‌ماوه‌ری خه‌ڵك له‌ كه‌ش‌و هه‌وای ئازاددا مافه‌كانی خۆیان بناسن‌و خه‌باتی مه‌ده‌نیانه‌ی بۆ بكه‌ن، به‌بێ‌ هاندان‌و رێكخستنی خه‌باتی ژنان بۆ یه‌كسانی‌و ده‌یان بواری دیكه‌، ناتوانین قسه‌یه‌ك له‌ ستراتیژی سۆسیالیستی‌و له‌ شۆڕشی سۆسیالیستی بكه‌ین. به‌ بێ‌ خه‌باتكردن بۆ پێكهاتنی هه‌ل‌و مه‌رجی دیموكراتیك ناتوانین له‌ شۆڕشی سۆسیالیستی نزیك ببینه‌وه‌. كه‌‌وایه‌ ئیمه‌ خۆمان به‌تێكۆشه‌رێكی جیدی له‌ پێناوی دابینبونی ئازادی له‌ كۆمه‌ڵگای ئێران ده‌زانین‌و لامانوایه‌ لیبراڵه‌كان ئه‌گه‌رچی قسه‌ له‌ سه‌ر جۆرێك له‌ دیموكراسی به‌رته‌سك ده‌كه‌ن، به‌ڵام له‌ كرده‌وه‌دا به‌وه‌ش ‌وه‌فادار نامێننه‌وه‌ چونكه‌ ده‌زانن هه‌لومه‌رجی دیموكراتێك له‌ كۆمه‌ڵگادا ئێران به‌ره‌و شۆڕشێك ده‌بات، كه‌ ئه‌وان ناتوانن نه‌ ته‌حمولی بكه‌ن‌و نه‌ كونتڕۆڵی بكه‌ن.

هاوڵاتی‌: به‌ڕای‌ ئێوه‌ كورد له‌ ئێراندا داوای‌ چی‌ بكات، جیابوونه‌وه‌ یان پێكه‌وه‌ ژیان له‌گه‌ڵ نه‌ته‌وه‌كانی‌ تردا، ئایا كۆمه‌ڵه‌ تاچه‌نده‌ ‌وه‌فاداره‌ به‌رامبه‌ر دروشمی‌ دێرینه‌ی‌ مافی‌ چاره‌ی‌ خۆنوسین؟

ئیبراهیم عه‌لیزاده‌: ئێمه‌ ‌وه‌كوو هه‌میشه‌ له‌سه‌ر دابینبوونی مافی دیاریكردنی چاره‌نووس بۆ خه‌ڵكی كوردستان پێ داده‌گرین‌و لامانوایه‌ پێویسته‌ هه‌م خه‌باتی ئازادیخوازانه‌ی سه‌راسه‌ری ئه‌و دروشمه‌ی هه‌بێت‌و به‌ بێ‌ هیچ شه‌رت‌و مه‌رجێك له‌ ریزه‌كانی ئه‌و خه‌باته‌دا بسه‌لمێندرێت‌و هه‌م له‌ كوردستان خه‌باتی لێبڕاوانه‌ی بۆ بكه‌وێته‌ رێ‌. دوای ئه‌وه‌ی له‌م بابه‌ته‌وه‌ هیچ ناڕونییه‌ك نه‌ما، ئێمه‌ لامان‌وایه‌ مانه‌وه‌ی خه‌ڵكی كورد له‌ چوارچێوه‌ی ئێراندا به‌قازانجی خه‌ڵكی كوردستانه‌. به‌ڵام ته‌نیا به‌جێكه‌وتنی خه‌بات بۆ دیاریكردنی مافی چاره‌نووسه‌، به‌ ته‌ئكید له‌ سه‌ر مافی جیابونه‌وه‌‌و پێكهێنانی ده‌وڵه‌تی سه‌ربه‌خۆ ئه‌وجار ده‌توانین قسه‌ له‌ یه‌كگرتوویی دڵخوازانه‌ی خه‌ڵكی كوردستان له‌گه‌ڵ‌ باقی شوێنه‌كانی ئێران بكه‌ین.

هاوڵاتی‌: تاچه‌نده‌ بڕوات به‌وه‌هه‌یه‌ كێشه‌كانی‌ نێوان ئێران‌و ئیسرائیل‌و ئه‌مریكا بگاته‌ راده‌ی‌ په‌لاماردانی‌ سه‌ربازی‌؟

ئیبراهیم عه‌لیزاده‌: ئه‌گه‌ری لێدانی سه‌ربازی له‌ كۆماری ئیسلامی ناكرێت به‌ ته‌واوی ره‌تبكرێته‌وه‌، به‌ڵام هه‌موو نیشانه‌كان‌و لێكدانه‌وه‌یه‌كی ‌واقع بینانه‌ ئه‌وه‌مان پێ‌ ده‌ڵێن، كه‌‌وه‌ها ئه‌گه‌رێك نزیك نییه‌. ئه‌وه‌ راسته‌ كه‌ ده‌وڵه‌تانی رۆژئاوا رێگا ناده‌ن به‌ ئه‌وه‌ی كه‌ كۆماری ئیسلامی ببێت به‌ خاوه‌نی چه‌كی ئه‌تۆمی، به‌ڵام به‌ره‌و پێشبردنی ئه‌م سیاسه‌ته‌ له‌ رێگای په‌لاماری سه‌ربازییه‌وه‌، نه‌ك هه‌ر كێشه‌كانی رۆژئاوا له‌گه‌ڵ‌ كۆماری ئیسلامی چاره‌سه‌ر ناكات، به‌ڵكوو ئاڵۆزتریان ده‌كات. نه‌ك هه‌ر نابێت به‌ هۆكاری رووخانی كۆماری ئیسلامی به‌ڵكوو ته‌مه‌نی درێژتر ده‌كاته‌وه‌. ئێستا ده‌وڵه‌تانی گه‌وره‌ی جیهان سیاسه‌تی ئابڵۆقه‌ی ئابوورییان له‌ دژی كۆماری ئیسلامی گرتووه‌ته‌ به‌ر، ئه‌گه‌رچی به‌رپرسانی رژێمی ئێران ئیدیعا ده‌كه‌ن كه‌ سزاكانی ئابووری كاریگه‌رییه‌كی ئه‌وتۆیان نییه‌، به‌ پێچه‌وانه‌وه‌ هه‌ر له‌ ئێستاوه‌ كاردانه‌وه‌ی ئه‌م ئابڵۆقه‌یه‌ له‌ هه‌موو بواره‌كانی ژیاندا ده‌رده‌كه‌وێت. ژماره‌یه‌كی‌ زۆر له‌ بانكه‌كانی نێوده‌وڵه‌تی خۆیان له‌ هه‌ر چه‌شنه‌ ته‌عامولێك له‌گه‌ڵ‌ ئێران ده‌پارێزن. زۆربه‌ی به‌رهه‌مه‌كانی پیشه‌سازی ‌وڵاتانی رۆژئاوا‌و به‌ تایبه‌ت ئه‌و دامه‌زراوانه‌ی كه‌ سه‌ر به‌ كۆمپانیا ئه‌مریكییه‌كانن، هه‌نارده‌كانیان بۆ ئێران قه‌ده‌غه‌ كراوه‌. سه‌رمایه‌گوزاری له‌ به‌شه‌كانی نه‌وت‌و گازی ئێران راگیراوه‌. گه‌لێك كارخانه‌‌و كارگه‌ یه‌ك له‌ دوای یه‌ك داده‌خرێن‌و كرێكاره‌كانی بێكار ده‌كرێن. ئه‌مانه‌ هه‌مووی ئه‌و راستییه‌ ده‌رده‌خه‌ن، كه‌ فشاری‌ ئابووری ده‌وڵه‌تانی رۆژئاوا كاریگه‌ریی هه‌بوو، ئه‌وان تا كاتێك بتوانن له‌و رێگه‌یه‌وه‌ رژێمی ئێران بخه‌نه‌ ژێر فشاره‌وه‌ هه‌ر ئه‌وه‌ درێژه‌ پێده‌ده‌ن.

سازدانی‌: هاوڵاتی‌



 
 

Things you can do from here:

 
 

احتمال اعدام دو شهروند کرد سنندجی در آستانه سالگرد ترورهای رمضان

 
 

Sent to you by گریلا via Google Reader:

 
 

via وب نوشت کردستان پرس by hewraz on 8/29/10

رسانه های حکومتی در آستانه سالگرد ترورهای تابستان سال گذشته سنندج تبلیغات گسترده ای را برای  مراسم هایی با عناوین مختلفی در گرامیداشت ملا برهان عالی و شیخ الاسلام انجام داده اند.تابستان سال گذشته در ماه رمضان ملا برهان عالی و شیخ الاسلام به دست عواملی که بعدا سلفی اعلام شدند کشته شدند

پیشتر (25 اسفند ماه سال 1388)وزارت اطلاعات در جلسه ای غیرعلنی (در سالن شورای روحانیت سنندج)که در آن تمامی ارگانهای امنیتی حضور داشتند دونفر به نامهای کاوه شریفی 19ساله و طالب ملکی 21ساله را به عنوان ضاربین در تروهای تابستان سال گذشته سنندج اعلام نمودند.شایان ذکر است این دونفر تحت شکنجه های فراوان، بدون داشتن وکیل و طی محاکمه ای چند دقیقه ای که معلوم نشده است در دادگاه صورت گرفته است ،به این قتل ها اعتراف نموده اند.

در این رابطه تا هم اکنون هیچ گزارشی که انتقال این دو نفر به زندان مرکزی سنندج را تصدیق کند موجود نیست  و هیچ گزارشی نیز از اعدام چنان افرادی در زندان سنندج وجود ندارد.حال آنکه با توجه به سخنان سید محسن حسینی امام جمعه کامیاران مبنی برستایش نیروهای امنیتی در اعمال مجازات بر عوامل این ترورها احتمال آن می رود که به مانند اجرای حکم اعدام آقایان کیومرث و نادر محمدی در مورخ 18 مهر سال 86 که در محوطه اداره اطلاعات سنندج –با حضور خانواده مقتول(ناصر بیگلری معروف به ناصر هشمیزی)و عوامل اطلاعاتی محلی به نامهای معروف و غفار سجادی که در دستگیری افراد بی گناه در این پرونده نقش داشتند -به اجرا در آمد،حکم اعدام این دونفر نیز به وسیله عوامل اطلاعاتی صورت گرفته باشد.

در صورتی که این احکام حتی به اجرا در نیامده باشد با توجه  به جو حاکم  قطع یقین در روزهای آینده حکم اعدام این دو نفر اجرا خواهد شد چرا که پس ازاین ترورها وزیر اطلاعات و وزیر کشور در سنندج اطمینان دادند که عوامل دستگیر و شدیدترین مجازات در انتظارشان خواهد بود.   

 

خبر مرتبط

درگیریهای سلفیون با نیروهای امنیتی   

      


 
 

Things you can do from here:

 
 

Kurdish cities and towns still have no clean water:

عدم دسترسی به آب سالم و جاده های استاندارد در پیرانشهر

 
 

Sent to you by گریلا via Google Reader:

 
 

via Rojhelat News by (Rojhelat English) on 8/28/10

PIRANSHAHER, Eastern Kurdistan--Ever since Islamic fanatics imposed their ideology and rules on Iranian nations following 1979 revolution against tyranny rules of Shah. Islamic regime claimed that it will provide all public services and facilities to the people equally through out the Iranian territory.

31 years after regimes ruling Kurdish cities and towns still have no clean waters and majority of the people are denied having an access to public services such as hospitals, universities, clean water, standard roads and etc.

Piranshaher is one of the Kurdish cities in Eastern Kurdistan where the people still have no access to clean water. Authorities and councillor are reluctant to respond to peoples demand, and because there is no neutral judicial system in Iran, the people of Piranshaher to whom they have to submit their compliance.

Deprivation of Kurds from the public services is part of regimes anti-Kurdish policies, and Eastern Kurdistan viewed as a colony by the Islamic regime, even the previous regimes in Iran, therefore, it is systematically and deliberately prevented by the regime from economic and social developments.

 


 
 

Things you can do from here: